søndag 22. august 2010

Me gusta, me gusta, me gusta!!

(for de som har noen hull i spansken, "me gusta" = "jeg liker").


Denne helgen har vært fylt med opplevelser. Vi, voluntørene, dro på vår første utflukt fra fredag til søndag og tok turen til Puerto Lopez, 4,5 times busstur fra Guyaquil. Før vi dro på fredag fikk vi være med å se noe av arbeidet Misjonsalliansen gjør gjennom D-miro her i Ecuador. Vi fikk besøke lånekunder i deres hjem, og fikk en hel del interessant informasjon. De siste dagene må jeg beskrive i punkter for å holde meg innenfor hva som kan sees på som interessant lesing,for makan til innholdsrike dager!


ME GUSTA:

  • Utsendingene i Misjonsalliansen som er varme, omsorgfulle og inkluderende.
  • Arbeidet Misjonsalliansen gjør gjennom D-miro gir resultater. Hele familier drar nytte av arbeidet! Og pengene fører frem. Frem med lommebøkene folkens, bli givere til Misjonsalliansen! Dette arbeidet når så mange mennesker og samfunn. (det var reklamebiten fra hjertet).
  • Det mangler ikke på variasjon blant lånetakerne. Den ene mannen vi besøkte har et "sykehus" for kjøleskap (han reparerte ødelagte kjøleskap), en annen dame vasker tomme glass til å ha rottegift på. Jeg liker kreativiteten.
  • Barna i sonene som villig stiller opp for fotografering.
  • Teamet ristes sammen. Vi har det kjekt, er samstemte og støttende. Vi passer på hverandre, ler, har interne konkurranser og kåringer. Fiiiint.
  • Puerto Lopez!!!
  • Ta en stappfull lokalbuss i 4,5 time med salsarytmer på høytalerne for å komme til denne kystbyen.
  • Overnatte for ca 50 kr natta på ett rom med knallblå vegger, åpent fra toalettet inn til rommet slik at det absolutt ikke lydtett, og med myggnetting over senga.
  • Se tre 15-17 meter lange hvaler hoppe og vise seg frem rundt oss midt ute på havet, og å bli omgitt av ca 50 lekende delfiner!
  • Få nye venner fra Puerto Lopez.
  • Kommunisere ved hjelp av spansk, norsk, engelsk, tegnspråk og kroppsspråk.
  • Danse salsa og merengue på stranda til kl 3.00 med de nye vennene, med påfølgende bål på stranda og allsang på norsk, spansk og engelsk til Hildes gitarspilling.
  • Danse og spille volleyball i gatene i Puerto Lopez.
  • Kjøpe fine, håndlagde øredobber fra indianere, ikke fordi man trenger øredobbene, men fordi man har lyst på de og kan samtidig støtte disse menneskene med 20 kr.
  • Være omgitt av smilende ecuadorianere og fargerike boder.
  • Kjøpe frukt fra lastebiler.
  • Drikke smoothies til det renner ut av ørene!
  • Spansken som stadig når nye høyder!

Denne helgen har vært som tatt ut av en film. Jeg liker det!

5 kommentarer:

  1. Åh! Lille frøken moviestar!:) Jeg lo høyt når jeg leste mailen din! Syns jeg hører deg, du er så sykt engasjert! Og jeg ELSKER det! Herlig å høre at du koser deg!!! Nyt alt! Og sjekk mailen din snart, respons er på vei:) Glad i deg snuppelure! Og prøv å hold litt lav profil, paparazziene finner deg snart!

    SvarSlett
  2. Bjørg, kom på besøk til meg! Du hadde elsket denne helgen i Puerto Lopez. :) Og det hadde vært så sykt gøy å ha deg her nede! Bienvenido!!! :)Jeg gleder meg til ny mail. Alltid en fryd å lese. :)

    SvarSlett
  3. Herlige "me gusta"-lista, Elisabeth!

    Me gusta tambien!

    Hilsen Synne

    SvarSlett
  4. høres jo helt fantastisk ut elisabeth!
    gleder meg til å se alle bildene som kommer også!:)

    så forresten "micheal jackson, 1 år etter" igår på tv, tenkte på deg;) and be happy to know. tror han er uskyldig;)

    Trinelise

    SvarSlett
  5. Ja, han er uskyldig! Har aldri vært noen tvil om det Trine!

    SvarSlett