søndag 29. august 2010

Español, paoeñsl, laoeñsp....

Ja, det er spansk det går i for tiden.
Vi er igang med språkundervisningen, og det er jammen ikke lett å lære seg et nytt språk.
- og jeg som til og med trodde jeg hadde et relativt greit utgangspunkt fra Borgen...men ord og verbbøying har gått i glemmeboken. Det er sikkert og visst! Jeg forstår en god del, men å svare tilbake, det er en kunst.
3 timer hver dag med undervisning, deretter følger ca 3-5 timer selvstudie.
Og dette gir resultater: vi lærer stadig mer og mer!
Trine har utvidet ordforrådet fra "tengo dos hermanos" (jeg har to brødre) til "agua sin gaz, por favor".



Og noen triks har hun lært meg, når ordene mangler, sier man bare "tengo dos hermanos" med forskjellig tonefall. En sikker vinner.

Stadig nye fremskritt.

Å lære spansk er veldig gøy. Vi er kjempemotiverte hele gjengen. Vi vet at det er veien å gå for at vi skal kunne brukes i jobben her nede, for at vi skal få nye venner og for å kunne si noe mer enn "no?" "sí?" når folk spør oss om noe. Det skal bli fint. Denne motivasjonen gjør det enklere å pugge 100 uregelrette verb i infinitiv, presens, preteritum, perfektum, futurum og alle andre tiden de har her i Ecuador. Knips for det! Men selvsagt følger det med en dose frustrasjon også, men sånn er det når et helt nytt språk skal læres.



Jeg er forresten det foreløpige vinneren av "bli-solbrent-konkurransen". Ryggen min er rosa etter noen timer i solen med nesa i spanskbøker i ca 40 grader.
Men mamma: det går bra!




5 kommentarer:

  1. Quiero hablar Espanol con usted mi amiga!!
    Stå på, klapp på skuldra helt fra andre siden av Stillehavet. Språk er essensielt som du sier :)

    SvarSlett
  2. Elsa! Du blir alltid solbrent!!! Lille grisen! Takk for mailen! Jeg har sendt deg en i dag som jeg er syyykt fornøyd med:) Godt du likte den forrige! Fortsatt veldig veldig glad i deg!

    SvarSlett
  3. Du er latterlig flink til å oppdatere! Fortsett med det!
    Motivasjon er greit å ha kan man si, sant det.
    Kjør på, stiller meg i rekka som gir klapp på skuldra fra andre siden av stillehavet!
    Kunne du blitt der lengre tror du? Når du først lærer språket:P!

    SvarSlett
  4. Tengo dos hermanos. Pero, no? Si? Habla serio. Du eres muy muy bonita y me gusta tu! Pero, que pasa? No entiendo? Si?! Solo tu, solosolosolo tu! Eres mi pasion eres mi pasioooon!
    esta noche comimos taco - CHEVERE y aaaaaawesome!
    ciao. rEAlly.

    SvarSlett